2 Aralık 2011 Cuma

BEYAZ LAHANA TURŞUSU


havuçlu lahana turşusu

ve turşum oldu....

aralık ayının başında kurduğum turşu yine aralık ayının ortasında yenmeye hazır hale geldi......aslında ben çok turşu yiyen biri değilim...elimdeki malzemeleri değerlendirmek adına çıktığım bu yolda sağolsun babam imdadıma yetişti vee turşumu kendisi bitirdi....

annem çok güzel turşular yapar aslında ama ben kimseye sormadan yapmak istediğim için anneme danışmamıştım.....şimdi babamın ağzından turşunun eksiklerini yazacağım....

babam dedi ki;

-sirkesi çok olmuş,bundan sonra az koy.....:)
-şeker tadı belli oluyo...şeker koyma bundan sonra....:)

bu kadar...... onun dışında güzel olduğunu söyledi.....:))))bende bidaha yapışımda bu önerileri dikkate alacağım....aslında bana sirkesi çok gelmedi ama annemin turşularına göre evet sirkeliydi....

..........................................................................................................

lahana turşusu


kış hazırlığı yapanlara her zaman imrenerek bakarım...ama kendim hiç öyle bir hazırlık içine girmedim..

kışın canım yeşil fasulye çekerse konservesini satın alırım......bamya desen olmasada olur napalım çıkınca yeriz diye düşünürüm.....patlıcan kurutmam ,biber kurutmam...kuru yemeyi pek sevmem .....melemen yapmam..kışında bulduğum en yumuşak domatesleri melemen için alırım çünkü..biber deseniz yazın 1 kg alıyorsam kışın üç beş tanesi işimi görür....

tabiki herşeyin tazesi lezzetli.yaz tazeliğinde kışa saklamak çok güzel.....onun için diyorumya hazırlık yapanlara bayılıyorum ama kendim yapmıyorum...

ben zaman özürlüsü oldum çıktım...sebzeleri almak için doğru zamanı kollayamıyorum...aslında tam hazırlık zamanlarında ben memlekette oluyorum..ordada hazırlık yapmak olmaz tabiki....

canım uğraşmakta istemiyor...hayatımda ilk defa turşu yapıyorum....çok zevkliymiş bi an önce olması için sabırsızlanıyorum.....insan kendi yaptığı şeyi daha çok seviyor.....annem koca bidonlara yapardı bu kadar kıymet vermezdim doğrusu:)))))ne zor işlerle uğraşıyormuş meğer..

eski hazırlıkları düşünüyorumda....

mahalleden bağırarak geçen traktörlerde satılan keleklerden alırdı annem..yanına değişik turşuluklarla...yeşil domatesi,salatalığı ,acı biberi....ha birde kireç......o zamandan beri şaşarım kireçe.....zararlı gibi görünen bi maddeyi yediğimiz sebzelere basıyorlar ne enteresan....

kocaman leğenlere doğranıp kireçlenip bekletilirdi......sonra bidonlara doldurulup suyu sirkesi limonu konulup tadına elle şöyyle bi bakılırdı.....kışında her sofraya getirilirdi...suyu ayrı güzel olurdu....

birde büssürü kavanoz alınırdı..konserve yapmak için..aslında kavanoz evde hep olurdu..her sene kapak aldığını hatırlıyorum annemin......birazını sade yeşil fasulye,birazını melemen,birazını da türlü yapardı.......harika olurdu....bahçede kaynayan büyük kazanda ters çevrili bi şekilde kaynatılırdı şişeler....iyice sıkmak gerekiyordu kapaklarını..annem bu konuda çok iyiydi...kışın melemen için ölürdüm:)

benimde balkonumdan dolma biberler oyulmuş patlıcanlar sallansa isterim yani...bu kış hazırlıkları bana hep gerçek bir ev,ve gerçek bir aile duygusu veriyor....inşallah birgün bende üşenmeden yaparım belki....:)))

bu turşuyu sarmalardan ve kapuskadan artan lahanadan kurtulmak ve hayatımın ilk turşusunu denemek için yaptım......tadını daha bilemiyorum ama turşum olduğu zaman onuda bu yazının en başına ekleyeceğim....

tarifi sevgili arkadaşım cahideden aldım........o kadar güzel anlatmış ki çok kolay bi şekilde yaptım..tarif için çok teşekkür ediyorum..ben onun yazdığı gibi yaptığım için aynen kopyalıyorum buraya.kendimden kattıklarımda oldu onuda alta notta yazarım.....

havuçlu lahana turşusu

malzemeler...
  • 3 kg. beyaz lahana
  • 1.5 su bardağı üzüm sirkesi
  • 3 tepeli yemek kaşığı kaya tuzu( salamuralık)
  • 1 avuç nohut
  • 1 yemek kaşığı şeker
  • 5-6 iri diş sarmısak
  • Ayrıca doğranmış lahanayı ovmak için 2 yemek kaşığı tuz

yapılışı....

  1. lahanalar doğranır...iki kaşık tuzla karıştırılır...bi kaç saat beklenir....
  2. bekletilen lahanalara sarımsaklar ikiye doğranıp içine atılır...arzuya göre havuç biber eklenir.
  3. kaynar su ile çalkanan şişeye lahanalar sıkıca bastırılarak dizilir...leğenin dibinde biriken lahanın suyu turşuya eklenmez.....
  4. üzerine sirke ve üzerini kapatacak kadar su eklenerek 20 dk beklenir..(Bu işlemi lahanayı ovduğumuz tuzun suya çıkması ve tuz ayarını daha iyi yapabilmek için uyguluyoruz)
  5. lahanalar kavanozda kalacak şekilde suyu başka bir kaba süzülür...
  6. tuz ayarı yapılarak ve şekerde eklenerek karıştırılıp tekrar lahanaların üzerine doldurulur.....hava boşluğu kalmamasına dikkat edilir..
  7. daha sonra şişenin ağzına temiz bir poşet geçirilerek kapak sıkıca kapatılır...
  8. Güneş almayan bir yerde ortamın sıcaklığına göre 2 veya 3 hafta kapağı açmadan bekletilir......

not....

  1. lahanaların tuzla ovulmasının sebebi lahananın ilk halinin daha diri olduğu için şişede çok yer kaplaması.zamanla şişede boş yer kalacağından tuzla ovup daha sıkı dizebilmek..birde lahanalrın acısı bu şekilde gidiyor...
  2. ben ilaveten bi kaç tane acı yeşil biber ekledim.turşu dediğin az acı olur diye:)
  3. birde elma dilimleri koydum..onlarda içinde durdukça elma sirkesi halini alır ve daha çok lezzet katar belki.....
  4. nohutum olmadığı için nohut koyamadım....

11 yorum:

bırtutamkekik dedi ki...

ohhh ohhh oh:))
daha ne olsun disalim,olmuşş bitmiş işte miss gibi turşucukların...
afiyet bal olsun...
sağlıkla yenilsin inşallah..
bir günn kuru fasulyemi yapıp,kapıp gelsem mi sana turşular oluşunca??:))
çok severim kuru ve turşu ikilisini::))
hayırl cumalar canım...
sağlıcakla kal,
mutsmutlu bir hafta sonu dileğimle..
:)

birincisin dedi ki...

SEVGİLİ DİSAL,nohut olmasa da olur..:)Turşunu ağız tadı ile huzurla yemen nasip olsun inşallah.Turşunun tadına bakınca bir daha hazır almayacağına eminim..emek verdiğin her zaman daha güzel inanki.ellerine sağlık..sevgiler:)

Elifin Terazisi dedi ki...

Eline sağlık, afiyetle yersiniz inşallah. Nohut olmasa da olur, sadece mayalanmayı sağlar , turşunun daha hızlı olmasını sağlar. Şeker de mayayı besler o da hızlandırmak için atılır.

hanife dedi ki...

Disalcim bende geçen salı günü sarmadan kalan lahanalardan yaptım turşumu sabırsızlıkla bekliyorum bir haftanın geçmesini ,turşunu sağlık sıhhat içinde ailecek yemeniz dileğiyle

Dilekhaniminmutfagi dedi ki...

disalcim turşuda elimin ayarı kaçtı ya tuzlu olur yada tuzsuz nazar mı değdi bilmiyorum arıyorum:)kayıp ilanı vereceğim:))

maşaallah diyorum sana:)))

Gönülünce dedi ki...

Turşu tamamdır bak gör nasıl lezzetli olmuşdur...Tadını alınca bundan sonra hep yaparsın artık...Ellerine sağlık canım...
Sevgiler...

reyhan kokulu mutfağım dedi ki...

bende bir kaç senedir bamya ,barbunya melemenlik yapıyorum.aslında yapımı zor geliyor ancak kışın elinin altında oluveriyor:) turşuda hiç kurmadım seninki çok güzel görünüyor bende denesemmi acaba:) ellerine sağlık...

pembe kekik dedi ki...

Lahana turşusunun yeri bir ayrı.Çok severim.Ellerinize sağlık.

CANBOGAZDAN dedi ki...

tursu cok guzel gorunuyor, afiyetle yersiniz insallah :)

fatosun mutfagından... dedi ki...

ellerine sağlık hayatım eminim çıtır çıtır lezzetli bir turşu olacaktır..bak canım çekti hee:))

Cahide dedi ki...

Disal'ciğim turşunun çok güzel olacağı her halinden belli. İçine elma koyduğuna iyi etmişsin. Kayınvalidemde hep koyar. Ayvada çok güzel oluyor mesela. Ellerin dert görmesin. Afiyetle yeyin inşaallah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie 6th to 18th Ticker disalin gözünden mutfak