8 Şubat 2012 Çarşamba

MADIMAK YEMEĞİ

madımak

bir önce ki yazımda madımaktan bahsedince unutmadan eklemek istedim.....

iç anadolu da çok bilinen ,çok sevilen kalabalıkla yemenin tadına doyum olmayan bi ot çeşididir....yufka ekmekle yenmesi ona apayrı bir tat verir.....

çok sıradan bir yemek gibi görünsede aslında yapım aşaması uzun ve yorucudur....o minik minik otları yerden toplamak, yıkamak ,kıymak ve pişirmek sizi canınızdan bezdirir....

karşılığında gördüğünüz muamelede "ne o ot mu pişirdin" dir:))))))))))))

genelde sevilen bir yemektir Allaha şükür....ama yinede yiyenler bu zor aşamaları pek bilmez....

şahsen bende bilmem..genelde annem sağolsun..toplar , kıyar ,yıkar ..dondurucuya atar...bende nasiplenirim....ama bir ev hanımı olarak bu aşamalardan haberim var yani:))

ben küçükken ankarada ailem ve bazı akrabalarım hep birlikte ot toplamaya giderlerdi......hem piknik yaparlardı hem de poşet poşet ot toplarlardı.....özellikle kadınlar kim daha çok toplayacak yarışına girerlerdi.......önlerine taktıkları önlükler otla dolardı......madımak öyle her yerde bitmezdi......kimisi acı olurdu...tadına güvendikleri yerlerden toplarlardı....uzun patika yollarda ve kenarlarında olurdu..

o kadar küçük otlar ki bıçakla tek tek deşelemek gerçekten çok zor.....toplamaklada bitmiyor....poşetlerde sıcaktan dolayı bozulma korkusuna karşı hemen eve gidip otlar ,ortaya serilen büyük sofra bezinin içinde tekrar temizleniyor...içine başka ot karışmışmı diye bakılıyor...

daha sonra kıyma işlemi başlıyor.....annem elinde kıyardı..incecik olana olana kadar doğrardı....daha sonra yıkama işlemi.....en zor kısımlardan biri....lavaboya çok kaçırmadan üç beş su yıkanır.....temiz olduğuna kanaat getirinceye kadar bu işlem sürer.....demek ki neymiş en başta toplarken temiz toplamada yarar varmış:)))


madımak1

öyle bi kaç kilo toplanmazdı....topladım mı en az on ,on beş kilo olurdu.....kurutulur..eşe dosta verilir..dondurucuya atılır.....e yenir ..anca yani.......

gerçekten çok lezzetli olur.....ıspanağa benzer tadı......yufkasız yenmez hani.......kuru fasulye -pilav gibi , balıkla -salata gibi.........madımak -yufka ile yenir.........üzerine sarımsaklı yoğurtla(ben sarımsak yemem ya yazayım yinede)

bunun gibi olmazsa olmazımız arabaşımız vardır birde....bu tarifte aynı onun gibi iştahla yenir...eş dostla yenir bizde.......bir köfte aşı çorbamız vardır..topalak diye görmüşlüğüm var isim olarak ama onu bizimkiler çok yaparda ben daha evimde denemedim ne yalan söyleyim:))))))kültürümü yapıp ekleyeceğim ama buraya.....

aslında sorun yapmakta değilde miktar vermekte....kaç kaşık kaç bardak ölçü vermek tarif eklememi zorlaştırıyor.....

işte neyse .....peş peşe ot tarifi oldu ama unutmadan vermek istedim.........hadi tarife geçelim....

madımak2

malzemeler.....
  • yarım kg. madımak
  • 1 avuç bulgur
  • 1 yemek kaşığı salça
  • 1 yemek kaşığı tereyağ-1 yemek kaşığı zeytinyağı
  • 1 tatlı kaşığı çemen unu
  • tuz
yapılışı.....
  1. madımak iyice yıkanır ince ince kıyılır..(robottada kıyabilirsiniz)
  2. üzerini geçecek kadar su doldurup haşlanır......
  3. 1 avuç bulgur üzerine atılır......
  4. haşlandıktan sonra içinde az su kalacak şekilde süzülür...
  5. ayrı bir tavada yağ eritilir....
  6. 1 tatlı kaşığı çemen unu ve salça kavrulur....madımağa eklenir.
  7. birazda sosuyla kısık ateşte pişirilir.....
not......
  1. annemler bu yemeği soğansız asla yapmaz....yağ yakma aşamasında soğanlarıda pembeleşinceye kadar kavururlar....
  2. ve de salça kullanmazlar..ama ben azıcık kullanmayı seviyorum...
  3. pastırma konularakta yapılır.çokda güzel olur........
  4. sucukta eklendiğini çok defa gördüm....ben sade halini daha çok seviyorum.....
  5. dondurucuya atmak için haşladıktan sonra süzdürüp atabilirsiniz..
  6. yufka ekmekte un,su ,tuz dan yoğrulan hamurdan incecik açılarak sac da pişirmekle olur...piştikten sonra kurur ekmekler.....kuru ekmekler daha sonra yeneceği zaman ıslatılarak yumuşatılır....

17 yorum:

hunerlieller dedi ki...

beni çocukluguma götürdünüz.ben hiç yapmadım ama çook yedim:))gerçekten lezzetli bir yemek.bu kadar zahmetli toplandıgını bilmiyordum.yufka ekmegi ile yemek dahada lezzetli olur.eline emegine saglık.sevgiler.

Muhterem'le Afiyetle dedi ki...

Canım,
Ellerine sağlık, madımak nefis görünüyor.
Madımakla ilk defa geçen baharda pazarda karşılaştım, hemen aldım.
Tarif ararken sucuk ve bulgurla pişirilen bir tarif buldum, o şekilde pişirdim, çok hoşumuza gitti.
Şimdi aynı tarifi madımak bulamadığım için pazı ile yapıyorum.
Halamda ot toplamayı çok sever, köyde önünde önlüğü hiç eksik olmaz, mutlaka toplayacak bir ot yada mantar bulur.
Çokta eli açıktır, hemen gittiği bir yere topladıklarından bırakır.
Onun topladığı mantar ve otları çok yemişliğimiz vardır.

kalpkurabiye dedi ki...

ellerine sağlık canım..
mis gibi anadolu kokar bunlar..
değme yerlere değişmem:)
ellerin dert görmeye:)

bırtutamkekik dedi ki...

çok güzel görünüyor saliha,cım....
o yufka ekmek eşliğinde doyulurmu bu lezzetin tadına..
:))miss mis..
sivaslı bir komşum vardı bundan 8 yıl ewwelinde.
onun ellerinden yemiştim ben madımak otunun yemeğini ilk..
birde halk oyunu oynamıştık ilkokulda ''oyy madımakk''geçiyordu içinde :)))
heyy gidi günlerr...
anılarım depreştii be gülüm...
ellerine sağlık..
baki muhabbetlerimle..
:)

YEMEK SEVDAM (ELİF) dedi ki...

Annemde yapardı ve ben de yine mi der tadına bile bakmazdım, şimdi istesem de bulamıyorum bu güzel sebzeleri. Ellerine sağlık canım, nefis görünüyor. Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Çok teşekkür ederim memleketimin kokusu geldi sanki...Bizim oralarda da çok yapılır ve tadı harikadır.Kışın da kurutulmuşu pişer.Elinize sağlık.Sevgiler

birincisin dedi ki...

Madımağı hiç toplamaya gitmedim,köyden falan toplayanlar gidip gelirken verirler sağ olsunlar,aynı şekil pişiririm sadece çemen unu hiç kullanmadım sade severim ellerine sağlık..Yufka ekmeği bizde kullanırız helede bazı yemeklerin olmazsa olmazıdır ama bizim buralarda adına tandır ekmeği deriz..Sevgiler:)

Birkaselezzet blogspot.com dedi ki...

Mmmmmmmm ellerine sağlık canım:)))))))

Adsız dedi ki...

öncelikle ellerinize sağlık.bende eşimin işi dolayısıyla 5 yıl sivasta yaşadım.orada tanıdım madımağı ve bayıldım.orada genelde kemikli etle ve çemenle pişirirlerdi.bende öyle yapardım ama madımak çok az yerde var malesef.çokta şifalı olduğunu biliyorum.keşke bulsakta yesek...

Gönülünce dedi ki...

Benim çocukluğuma ait madımak hiç yok:))...Şehirde büyürsen olmaz tabi dediğini duyar gibiyim:))evet galiba ondan...Ama pazarlarda görünce hep almak istemişimdir ama hiç almadım...Bundan sonra alacağım ama çok merak ettim doğrusu...Güzel paylaşımına teşekkürler...Bu arada otlu gözlemende enfez olmuş...
Sevgiler...

Cocukla Cocuk dedi ki...

çok guzel gorunuyor yogurt da cok yakışmış ustune..hiç yemedim madımak sanırım ama bana boyle yemek olsun daha ne isterim:))

zeymurancafe dedi ki...

ellerıne sağlık canım madımak yemegı buralarda yanı kayserı yozgat en cok da sivasta cok meshurdur kayınvaldem cok yapar guzel olur pastırmalı da yapıyorlar ama ben pastırmalısını sevmedım senın yemegın tam benım sevdıgım gıbı harıka gorunuyor,sevgıler...

Unknown dedi ki...

Giresunda madımak yöresel ekmek kuruekmekle yenir ve çok lezzetli olur..
Bazen sucuklu yaparlar ki lezzetinden geçilmez..
Dondurucuda benimde annem sağolsun madımağım var yapayım bari ..
ellerinize sağlık..

Baharcicegi dedi ki...

Bugün star tv de sofram programinda Yozgat yemekleri yapildi, ana yemek olarak madimak pisirdi yozgatli ev sahibi tatli olarakta haside yapti yani pekmezli tatli
tesadüf olmus sende yozgata ait madimak bende haside tatlisi yalniz madimak yenmez helede yufkayla , yanina haside tatli nefis gider.
eline saglik canim

Adsız dedi ki...

Daha bugün tefsir grubumuzdaki bir ablamız yaptı bize madımağı. Zaten hep onda yiyorum. Nefis oluyor. Elleirne sağlık.

O tabak bitecek dedi ki...

Ben otsever biri olarak hiç yemedim devrem. bi babayiğit toplayıp pişirip yedirmedi bana iyi mi:)) Ellerine sağlık Senin elinden pek bi güzel çıkmış madımak. oyyy madımakkkkk :)))

halenze özlem dedi ki...

Halenze olarak da aynı yoruma kalıbımı basıyorum ellerine sağlık devrem. :)))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie 6th to 18th Ticker disalin gözünden mutfak